Pelillistäminen on pelitekniikoiden käyttöä pelin ulkopuolisissa tilanteissa ja hyvin sovellettavissa opetuksessa. Se lisää osallistumista ja motivaatiota sekä parantaa koulutusprosessia. Pelillistäminen pelimekaniikan, asetelmien ja pelielementtien avulla stimuloi oppilaita opetustoimintaan. Oppilaat oppivat paremmin, jos he ovat motivoituneita.
Itsemääräämisoikeus teoria
Itsemääräämisoikeuden teoriaa on sovellettu menestyksekkäästi pelillistämisen yhteydessä ja siinä tunnistetaan kolme psykologista perustarvetta: Osaaminen, itsemääräämisoikeus ja osallisuus.
Osaaminen on kokemus, jota tarvitaan taitojen hallitsemiseen ja tehokkaaseen vuorovaikutukseen ympäristön kanssa. Pelaamisen osaamisen tarpeen tyydyttämiseksi on saatava selkeää, ymmärrettävää palautetta ja kykyä tehdä turvallisesti virheitä. Oppiminen virheistä on tärkein periaate saavuttaa menestystä tietokonepeleissä. Jokaisen epäonnistumisen, pelaaja yrittää enemmän ja enemmän uusia vaihtoehtoja onnistuneesti tavoitteen saavuttamiseksi.
Itsemääräämisoikeus on sitä, kun on valinnanvaraa ja voi olla oma itsensä. Kyky tehdä valintoja antaa hallinnan tunteen ja sisältää itse aloittamisen ja itsesäätelyn.
Osallisuus on yhteenkuuluvuuden tunnetta toisten kanssa. Emotionaalisen osallistumisen kannalta on tärkeää valita oikea peliympäristö. Hahmot, paikat ja teemat, jotka ovat tärkeitä ja houkuttelevia opiskelijalle, auttavat häntä käyttämään mielikuvitustaan paremmin ja uppoutumaan syvemmälle pelimaailmaan sekä tutkimaan paremmin oppimateriaalia pelin aikana.
Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, on välttämätöntä, että pelit tuovat iloa ja hauskaa.
Esittelemme pelejä, jotka täyttävät kaikki nämä kriteerit.